George Town (Op het eiland Penang)

Rustdag

Bekijk Bangkok - Singapore op Jan Van Acker's reiskaart.

Georgetown is een grote stad met een rijk koloniaal verleden (daarom werelderfgoed) gelegen op het eiland Penang, vlak voor de kust. Er staan nog veel witte gebouwen uit die tijd en ze zijn goed onderhouden. Ook mooie Chinese tempels, moskeeën en een katholieke kerk. De bevolking is hier multicultureel na de Maleisiërs zijn het vooral Indiërs en Chinezen. In de oude binnenstad zie je veel kleurrijke straatjes waar Indiërs hun prachtige charongs verkopen en ander koopwaar aanbieden. Ook de Chinezen zijn hier goed vertegenwoordigd.
We verblijven in hotel Bayview, op the 12 th floor, met prachtig zicht op de baai waar de boten toekomen. Aan de overkant zien we het vaste land. Het eiland is verbonden met het vaste land door een brug waar enkel autoverkeer is toegelaten. Brommers en fietsen moeten met de overzet.
Het verkeer is hier net zoals in de grote steden in Thailand hektisch. Als fietser moet je goed oppassen maar het valt nog mee als je je laat meedrijven met stroom bromfietsen. Als voetganger echter heb je geen rechten en is het bijzonder moeilijk om een straat over te steken, voetpaden en zebrapaden zijn er niet. Er als er voetpaden zijn moet je goed uitkijken voor de vele oneffenheden en open riolen van wel 40cm diep. Er gaat hier ook bijna niemand te voet. Er zijn wel een paar voetgangersbruggen. De straatkeukens zijn er in veel variëteiten vooral Indisch, Thais en Chinees, maar eveneens Japans. We zijn nu toch al enkele dagen in Maleisië en we ondervinden volgende verschillen met Thailand: het straatbeeld is minder groezelig. De mensen zijn vriendelijk maar toch iets minder dan de Thais. Alles is hier duurder dan in Thailand. De mensen spreken goed Engels er staat ook veel aangeduid in het Engels. En het bier is hier duur en schaars.
Ik weet niet of het enkel Indiërs zijn maar vaak zien we mensen met hun hand eten (altijd de rechterhand). Mooi om zien hoe behendig ze zijn om met hun vingers het eten te mengen, te kneden tot en balletje, te ontbenen om het dan behendig in de mond te nemen.

Ik ben nu bezig een Blog te lezen van een Holands koppel,dat dezelfde reis gemaakt heeft. Net zoals wij zijn ze zot van Chang bier. Ze hebben het geregeld over "vandaag veel Chang gezweet"

Geplaatst door Jan Van Acker 22:43 Gearchiveerd in Maleisië Tagged penang georgetown Reacties (6)

Kuah - Penang (George Town)

100 km op zee

overcast 30 °C

Na een ontspannen dag op het eiland Langkawi in Pantai Cenang zijn we deze ochtend rond 10h teruggefietst (20km) naar de ferryhaven in Kuah. Nog steeds dreigt er onweer. Onze boot vertrekt pas rond 17h, bijgevolg hebben we nog ruimschoots de tijd om de naar de gouden vogel te gaan kijken die zo opvalt als je deze haven binnenvaart.
Rond 17h werden onze fietsen + bagage op een echt klungelachtige manier op het dek geplaatst. De fietsen werden met een touwtje aan de reling vastgemaakt, de bagage los tegen de fietsen aan. Na protest heeft " De Crew" die bagage wat meer naar achter geplaatst maar niet vastgezet. Chris was er niet gerust in.
Onze speedboat was nog maar net de haven uit of het onweer barste weer los. Op volle zee rolde dat ding verschrikkelijk, Chris werd dan ook direct zeeziek en heeft gelukkig een vuilbakje gevonden om, je weer wel. De zeereis heeft. 4h geduurd. Al die tijd was ik erg gestrest omwille van onze bagage op het dek. kortom het was niet leuk maar alles is toch in orde gekomen.

Geplaatst door Jan Van Acker 21:49 Gearchiveerd in Maleisië Tagged kuah Reacties (0)

Pantai Cenang (op het eiland Langkawi)

Hier verblijven we een dag

overcast 30 °C

10/4 Pantai Cenang Langkawi we logeren in de bungalows van Casa Fina. voor 2 nachten. De eerst aanblik was een beetje teleurstellend. Een drukke staat met winkeltjes en restaurantjes die het zicht ontnemen van de zee. Maar 's Avonds is het hier feeëriek met al die flikkerende lichtjes van de restaurants. Onze bungalow ligt aan de overkant van de straat en de zee tussen een groot hotel en een grote bouwwerf, hotel in aanbouw maar we hebben daar last van. Om op het strand te komen moet je langs een straatje. Weer een fantastisch baai met heel fijn wit zand en met begroeide rotsen die her en der in de zee liggen. Het zeewater is hier lekker fris. Vorige nacht was er een serieus onweer. Heel veel lawaai die stortregens op het aluminiumgolfplaten dak van onze bungalow. Vandaag is het bewolkt en rond de middag weer een onweer met flink wat water. Ik hoop dat het regenseizoen hier niet begonnen is. Gelukkig is het rustdag vandaag en moeten we niet op de fiets. Het eiland heeft veel grote chicke (onbetaalbare) resorts met privéstranden met zeilboten ed. Het is hier wel heel toeristisch bijgevolg kent iedereen hier wel wat Engels. Ik ben benieuwd of dat op het vaste land ook nog zo zal zijn.

Geplaatst door Jan Van Acker 1:41 Gearchiveerd in Maleisië Tagged pantai cenang Reacties (2)

Tammalang Pier (1,5h per speed boat naar het eiland Langkawi

Pantai Cenang toeristische trekpleister op het eiland Langkawi (Maleisië)

Om 6h opgestaan en onmiddelijk vertrokken naar de pier,11km zuidwaarts. Onze laatste kilometers in Thailand. Om 7h waren we al aan de pier, onze speedboat vertrekt pas om 9h30. Blijkt een Catamaran te zijn. Onze fietsen en onze bagage werden van voor, plat op her dek gelegd. Mocht het stormen dan kieperen die zo de zee in.
Chris was daarnet in het wisselkantoor voor 3000 Bath in t'zak gezet. Ze kreeg dit pas in het oog nadat ze het kantoor verlaten had. Ze is terug in de rij gaan aanschuiven en heeft haar beklag gedaan. Aan de lichaamstaal van de wisselagent kon je opmaken dat hij er weet van had. Hij heeft gelukkig het bedrag gecorrigeerd.
Rond de middag aangekomen in de Ferry Terminal van Lankawi. Wie komen we daar tegen ? De fiets-wereldtrekker uit München die we op 25 maart al fietsend tegenkwamen. Hij is reeds een jaar onderweg en moet half april zijn vliegtuig halen in Singapore. (Vandaar dat hij nu worstelt met tijdsdruk, wat jij natuurlijk niet meer gewoon is.
In de terminal onze tickets gekocht voor de oversteek naar Georgetown, overmorgen, alleen voor de oversteek in de late namiddag was er nog plaats. We zullen daar bijgevolg in het donker naar onze slaapplaats moeten fietsen.
Morgen een dag rust in Pantai Cenang een badplaats die op het eerste gezicht veel gelijkenis vertoond met de drukke badplaatsen aan de Middellandse zee.

Geplaatst door Jan Van Acker 2:16 Gearchiveerd in Maleisië Tagged lankawi Reacties (0)

Satun

Bij de aap gelogeerd

Bekijk Bangkok - Singapore op Jan Van Acker's reiskaart.

Wat ons logement betreft zijn we al enkele dagen op de sukkel. Gisteren in Pak Bara was alles wat een beetje deftig was volzet en waren we al blij met een resort dat bestond uit een vijftal bungalowtjes. Het toilet was een Chinees WC (ten minste Chris noemt dat zo) dat is gewoon een gat in de vloer waar je gehurkt boven moet gaan hangen, goed mikken en vooral zorgen dat ge niet te veel spatten maakt. Ingrid en Herwin hebben mij al laten weten dat een Chinees toilet toch wel iets anders is : een houten plank met verschillende ronde openingen waar ge in gezelschap samen uw gevoeg kan doen.
Toen we s' Avonds van een uitstapje thuiskwamen in ons leuk bungalowtje bleek dat de bewoners van de aanpalende huisjes ook al thuis waren en aan het spelen waren met wel heel veel gejoel en gekrijs (allemaal kinderen tussen 8 en 18). Ook buiten op de strandboulevard was er veel ambiance : de bassen uit de luidsprekers van de 4 x 4 s deden het aluminium deurtje van ons Chinese WC meetrillen!
Nu zijn we in Satun en heel blij met een hotel met een slaapkamer en een badkamer. Helaas is de hele boel totaal uitgeleefd en versleten maar enfin we hebben nu ten minste een echt wc.

Meestal is ons logement in Thailand kwalitatief in orde : eenvoudig en proper. De resorts zijn voor ons zeer handig omdat we dan altijd plaats vinden voor onze waslijn. Hotels vind je van alle soorten. We volgen meestal het advies van ons reisagentschap. Met dat Thais geschrift kan je niet altijd lezen dat het hier echt om een hotel gaat. Zo zijn we vorig jaar in een rendevoushuis terecht gekomen, een nachtelijk avontuur dat we niet rap zullen vergeten.

Geplaatst door Jan Van Acker 1:21 Gearchiveerd in Thailand Tagged logement Reacties (1)

(Berichten 31 - 35 uit 59) « Pagina .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 .. »