Royal Bellum State Park

Rain Forrest

overcast 30 °C
Bekijk Bangkok - Singapore op Jan Van Acker's reiskaart.

17/4 Vandaag nog een dagje in het mooie Belum Resort. Om 7h opgestaan en een Maleisisch ontbijt genomen dwz. Nasi Goreng met stukjes kip 2 grote scampi's erwtjes en worteltjes en 2 spiegeleieren. We beginnen het gewoon te worden 2 tot 3 keer per dag rijst. Om 9u30 vertrokken voor onze jungle tocht. We wisten echt niet wat te verwachten. We waren de enigen die de tocht maakte dus hadden we de boot en de gids (Hasan) voor ons alleen. Na een half uur varen op het stuwmeer kwamen we aan op de plaats waar we de jungle introkken. Het werd een echte jungle tocht door het regenwoud. Het was broeierig warm. We hebben veel tropische bloemen gezien, geneeskrachtige planten en enorme tropische bomen. We hebben ook een "Hornbill" hoornvogel gezien. Kikkertjes iets groter dan een duimnagel te veel om op te noemen. Op grond krioelde het van de insekten. Reuze duizendpoot grote mieren en bloedzuigers. En dat hebben we geweten. Ondanks onze voorzorgsmaatregelen, lange broek, hemd met lange mouwen en sokken in onze schoenen hadden we toch prijs. Juist onder mijn knie kleurde mijn broek ineens rood. Als je dat ziet zijn de bloedzuigers allang weg maar hebben ze in het wondje een stof achtergelaten waardoor het bloed niet goed meer stolt. Later onder de douche zagen we dat we elk 3 beten hadden. Na een uurtje terug thuis begon het weer te gieten. We zijn weer niet nat geworden, hoelang kan dat nog duren.

Onze gids Hasan was een jonge zeer ernstige man. Volgens mij bezeten van alles wat te maken heeft met specerijen, insecten wilde dieren. Onbegrijpelijk wat die allemaal opmerkte en dus kon laten zien. Twee maal hebben we meegemaakt hoe hij naar een blad greep, dat omdraaide en ons liet zien welk een speciaal insect op de achterkant verborgen zat. Hij kende ook alle planten en bomen met hun Latijnse en Maleise benaming.
Geen enkel spoor op de grond of gelijk waar ontsnapte an zijn blik. Zo hebben we sporen gezien van Olifanten, Maleise tijgers (Indrukwekkende klauwsporen in een boomschors), everzwijnen, Tapir, Herten.
Het schijnt dat de varieteit aan "species" in dit oerwoud de grootste ter wereld is.

Geplaatst door Jan Van Acker 0:29 Gearchiveerd in Maleisië Tagged regenwoud Reacties (4)

Pulau Banding

Belum Rainforest Resort

16/4 Gerik - Banding 44 km een klim van 16,5 km (632 Hogtemeters) daarna afdaling van 8 km. We hadden een beetje schrik van de lange beklimming maar het is geweldig meegevallen. Het stijgingspercentage was nooit meer dan 7 à 8%. De 8 km bergaf was, tot aan ons verblijf, het Belum Rainforest Resort vlug afgehaspeld. We zijn om 8h vertrokken en om 12h aangekomen. We reden heel de tijd door de jungle omringd door dierengeluiden die we niet altijd konden thuisbrengen. Veel krekels, vogelgeluiden (zoals de tjif-tjaf, de kroet, en de polifinario). We hoorden ook de apen naar elkaar oe-oeën. Onderweg veel houttransport. Zwaar geladen camions die langzaam de weg opkruipen. We hebben daar geen last van gehad want zij reden in tegenovergestelde richting. Het Resort ligt midden in de jungle aan een reusachtig stuwmeer. Van hieruit worden veel excursies georganiseerd. De accommodatie is hier prachtig, heel mooie kamers. De gebouwen zijn opgetrokken in beton en gegalvaniseerd staal maar voor de afwerking zijn materialen uit de omgeving gebruikt zodat ze niet storen. De daken vallen op omdat die rood zijn. Rond de gebouwen liggen mooie tuinen met waterpartijen waarover betonnen paadjes liggen om naar de kamers te gaan. Het staat hier vol met reuze grote tropische planten.

Ons lichaam is eenzijdig getraind om te fietsen. Dat ondervinden we beiden als we de trap op moeten of als we te voet een steile helling opgaan, daar hebben we het echt lastig mee. Benieuwd wat dat morgen gaat geven, drie uur excursie door de jungel.

FOTOS
We zijn zo entoesiast over het gebouw waarin we nu verblijven dat we daar nogal veel fotos van tonen. De fotos van onze trip kan je zien door te klikken op "meer fotos"

Geplaatst door Jan Van Acker 2:56 Gearchiveerd in Maleisië Tagged baling Reacties (0)

Gerik

Zware gloeiend hete dag, 750 hoogtemeters, 58km gefietst

15/4 Baling - Gerik 58km In het hotel in Baling waren we alleen. We hadden 16 man(vrouw) personeel ter beschikking. Dat zagen we aan de prikklokkaarten in de lobby. Elkeen had een specefieke taak. Een van de taken bestond erin om het bonnetje dat we gekregen hadden als bewijs als voor het nuttigen van het ontbijt in ontvangst te nemen. Werkverschaffing? Vertrokken om 8 uur onder een blauwe hemel aan de zware rit. Na een tiental km was het zover de eerste beklimmingen +\- 8%. De volgende 10 km wat korte en wat langere beklimmingen van 10%. De laatste 20 km was heuvelachtig. Aangekomen om 14h. Ons hotel is heel wat beter dan dat in Baling? Hier zijn we ten minste niet alleen en hangt er geen overweldigende formol reuk (dat was echt niet uit te houden gisteren nacht)
Onderweg in de straatkeuken leuk gebabbeld met een Maleisische vrouw vergezeld van 2 kinderen, bleek een lerares Engels te zijn. Zij sprak Engels met die kinderen maar die antwoorden altijd in hun moedertaal.
In het hotel waar we nu verblijven krijgen we veel hulp bij de organisatie van onze volgende dagen. Dat is leuk want het zal de volgende dagen allemaal niet zo gemakkelijk zijn hier op het einde van wereld.
Leve de Chinezen, zij zorgen er voor dat we ten allen tijde bier kunnen verkrijgen (op de kamer te consumeren welteverstaan)
Bij het eten nog steeds limonade of Cola.

Geplaatst door Jan Van Acker 5:54 Gearchiveerd in Maleisië Tagged gerik Reacties (0)

Baling

overcast 32 °C

14/4 Sungai Petani 64km tot Seri Baling Inn hotel. Na ontbijt in het hotel om 7h45 vertrokken. Sungai Petani heeft een mooie marktplaats, aangelegd in rode en grijze betonklinkers, dat hadden we hier nog niet gezien. Er stond ook een kloktoren naar Brits model. Dat hadden we al op meerdere plaatsen gezien. Vandaag zijn we begonnen aan een reeks klimritten. We hebben al een voorproefje gehad met eentje van 10%. Morgen en de komende dagen volgen er zeker nog. We hebben al veel geluk gehad met het weer en hebben ons regenzeiltje nog maar 1 keer nodig gehad maar toen regende het niet hard. Meestal is het hier 's morgens bewolkt en komt na de middag de zon er door. Rond vier uur giet het meestal bakken water maar dat duurt maar een uurtje dan schijnt weer de zon. Op de fietst zijn we nog niet nat geweest van de regen maar van het zweet daarentegen wel. Het lijkt wel of we in een sauna rijden. 's Nachts koelt het een beetje af. Gelukkig hebben we al altijd airco op de kamer. Langs de wegen en vooral in de dorpjes en steden hangen duizenden vlaggen heel feestelijk. binnenkort zijn het verkiezingen. We vroegen het aan iemand langs de straat maar die kon geen Engels. De blauw/witte (blauwe achtergrond met witte balans als symbool) zijn we het meest tegengekomen. De groen/witte (groene achtergrond met witte bol als symbool) iets minder. De blauwe zijn het Front National van Premier Najib Razan, reeds 55 jaar aan de macht, de groene van de oppositie partij van Anwar Ibrahim. Verkiezingen zijn op 5 mei. (hebben we inmiddels vernomen).
Sinds we in Moslimlanden zijn, hebben we geen problemen meer ondervonden met agressieve honden. De Moslims hebben ook geen honden. De vele Chinesen die hier wonen echter wel.

Geplaatst door Jan Van Acker 2:46 Gearchiveerd in Maleisië Tagged baling Reacties (2)

Sungai Petani

Voet aan wal op het Maleisische vasteland

overcast 32 °C

Om 6h opgestaan en zonder eten meteen naar de Ferry gereden enkele km verderop. Om het kwartier is er een. De overvaart naar het Maleisiche vasteland duurde 20' . 10 Km verder (we fietsen vandaag een stuk terug naar het Noorden) komen we in Butterworth waar we in een straatkeuken een spicy ontbijt tot ons nemen. Na 30 Km konden we de aanwijzingen in ons routeboekje niet meer volgen, of het aan ons lag of aan een fout in de wegbeschrijving weet ik niet. Dan maar verder op GPS maar die zoekt natuurlijk een route langs drukke wegen.
Rond 11h aangekomen in Sangai Petani. Een vrij grote stad. Naast de 7eleven was een bakker. Een bakker ziet er hier helemaal anders uit dan bij ons. je vindt er vooral alle soorten taart en cake, in mindere mate brood. De 7Eleven levert ons dagelijks rantsoen "tiger" bier.
We hebben nu eindelijk ontdekt wat de betekenis is van die stickers op het plafond van onze hotelkamers: een pijl die de richting van Mekka aangeeft. Het is pas bij de derde pijl dat onze frank gevallen is. Ik vraag mij af of we wel bier mogen drinken op die plaatsen ?
Vanaf morgen zullen we Oostwaards trekken de bergen over, de broesse in. We zijn heel benieuwd en natuurlijk ook wat zenuwachtig want dit wordt het lastigste gedeelte van onze tocht.

in het zwembad van ons hotel maakt ook een Moslim gezin gebruik van deze faciliteit : allemaal volledig gekleed het zwembad in.

Geplaatst door Jan Van Acker 1:42 Gearchiveerd in Maleisië Tagged singai petani Reacties (2)

(Berichten 26 - 30 uit 59) « Pagina 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 .. »